neděle 12. listopadu 2017

Moje sestra žije na krbové římse (Annabel Pitcherová)


Anotace: Stěhování mělo představovat příležitost, jak se odstřihnout od toho, co se stalo před pěti lety, a začít znovu. Jenže i v novém domově se desetiletému Jamiemu zdá, že je vše při starém – táta pije, máma dál žije s cizím pánem, sestra Jas nejí, kocoura Rogera to nezajímá a sestra Rose je pořád na krbové římse. A k tomu ho ještě posadí do lavice s jedinou muslimkou ve škole! Jak z toho ven? Sebere Jamie odvahu zdolat útrapy tak jako jeho oblíbený Spider-Man?

Vtipný i křehký příběh o klukovi, který se snaží zachránit svou rodinu, a o superhrdinství všedního dne.

Úvod
Po přečtení (spíše nedočtení) autorčiných Kečupových mračen jsem se zařekla, že už nikdy od ní nic zkoušet nebudu. No nikdy neříkej nikdy, Zuzano! Když kniha došla, opět jsem musela pochválit její grafickou stránku, která je děsně roztomilá, především ty modré pacičky na bokách stran. Oproti autorčině prvotině se jedná o knihu pro spíše mladší čtenáře, jelikož hlavnímu hrdinovi Jamiemu je deset let. Jamie je zde zároveň vypravěčem a díky tomu také můžeme vidět dětský styl psaní (vyprávění) příběhu. Jako dítě svůj příběh vypráví s dávkou naivity, nepochopení a zklamání. Popisuje věci s takovou tou úctou, kdy je pro něj vše neuvěřitelné či velké. Děj je spíše táhlý, i přes malý počet stran, ale v tomto příběhu o nějakou akci, napětí či zvraty opravdu nejde.

Prostředí & zlo
Jamieho po přestupu na novou školu čeká nejedno překvapení. Nejen, že se potýká s novým neznámým prostředím, které ho na jednu stranu děsí, ale na druhou si z celého srdce přeje začít znovu bez nálepky kluka, kterému zemřela sestra. Na každé škole se děti „skupinkují“ podle toho, kdo je „populární“ a kdo ne. Kdo vypadá, že je typický vůdce tyranizující své okolí a kdo bohužel je obětní beránek. Tak je tomu i zde a můžete si i tipnout, kam byl Jamie zařazen. 

Problémy & emoce
Jak jsem již naznačila, ve škole ho čekají nejedny zlé okamžiky plné problémů. Jedinou světlou stránkou v jeho životě bude dívka, která bohužel nesplňuje kritéria perfektní spolusedící, spolužačky a kamarádky. Je totiž muslimka a to je ho otec rozhodně nepodporuje (v knize se dozvíte proč). Ani situace doma nemá zrovna lehkou. Rodiče se o své děti vůbec nestarají/nezajímají a jeho starší sestra mnohdy nezvládá vše, tak jak by chtěla. To, jakým způsobem Jamie doufá, že jednoho dne bude vše zase v pořádku, že se maminka vrátí a otec přestane pít, sestra konečně skončí s hladovkou a oni rozpráší popel mrtvé sestry a dají tím svobodu nejen jí, ale i sobě, výborně hraje na city čtenářů jakéhokoliv věku.

Je to, jako kdybychom byli taky mrtví.

Postavy
Jamieho i jeho sestru jsem si zamilovala. Oba byli velmi stateční a se všemi situacemi si dokázali poradit, i když by v jejich věku takové věci vůbec řešit neměli. Naopak jejich rodiče jsem skutečně měla chuť zavraždit. O své děti nejevili zájem a furt se akorát litovali, ale vůbec si neuvědomovali, že tím trestají ty, kterým by měli projevovat nehynoucí lásku. Tohle mi hrozně moc trhalo srdce na kousíčky a drásalo nervy.

Závěr 
Moje sestra žije na krbové římse je velmi křehký a dojemný příběh, který vás donutí na samotném konci plakat za všechny ty hnusné a nespravedlivé věci, které se hrdinům stali. Kromě všech problémů nacházejících se v životech Jamieho a jeho sestry se zde také dočteme i o těch krásných okamžicích, o přátelství či sourozenecké lásce. Na odlehčení těžkého tématu výtečně posloužily dobře mířené vtípky či narážky. Další plusem v příběhu byl roztomiloučký zrzavý kocourek, který vždy dokázal hlavního hrdinu utěšit. „Moje sestra žije“ doporučuji všem bez ohledu na věk, pohlaví či náboženství. Nezáleží na ničem, pouze na chuti strávit jeden večer ve společnosti dobré knihy.




Název: Moje sestra žije na krbové římse
Autor: Annabel Pitcherová
Počet stran: 200
Nakladatelství: Slovart (#booklab)
Rok vydání: 2017
Moje hodnocení: 3,5/5

Za poskytnutí knihy na recenzi mockrát děkuji nakladatelství Slovart!


2 komentáře:

  1. Tvoje recenze mě na knížku hodně nalákala. Četla jsem první autorčinu knížku a byla nadšená, ne že by to byl hvězdný příběh, ale bylo to takové milé čtení...
    Navíc obě knížky jsou nádherně graficky zpracovaní. :)
    Fandom Before Blood CZ

    OdpovědětVymazat