středa 14. září 2016

Lesní lišky a další znepokojivé příběhy (skupina autorů)

Anotace:
Lesní lišky a další znepokojivé příběhy jsou malou antologií finské fantastické literatury, jež zažívá v posledních letech období hojnosti a úspěšně proniká i za hranice země svého vzniku. Bývá často označována termínem suomikumma či Finnish Weird – „finské podivno“, který poprvé použila nejvýznamnější představitelka tohoto literárního proudu Johanna Sinisalo. Mnohoznačnost spojená s takovým pojmenováním není náhodná, neboť pro finské podivno je typické míšení různých žánrů a název odkazuje i k národní literární tradici. Množství magických prvků najdeme už v karelo-finském národním eposu Kalevale a stále živá je inspirace finskou a baltsko-severskou lidovou slovesností, zaklínadly i příběhy o přírodních živlech, dravých šelmách, mystikou opředených bažinách a „křížencích“ lidí a zvířat. Dalšími inspiračními zdroji jsou pak zejména žánry sci-fi a fantasy či díla magického realismu. Všechny tyto ingredience dodávají finskému podivnu specifický charakter a obdařují je mocí proměňovat příběhy vycházející ze zdánlivě známé a všední reality v příběhy značně znepokojivé…


Lesní lišky jsem si zvolila do svého dlouhého seznamu „to read“, jelikož mě velmi zaujala anotace a hlavně jsem chtěla zkusit něco z finské (či severské) literatury. Tato slabá knížečka obsahuje celkem 7 velmi zvláštních a originálních povídek různé délky. Některá povídka byla více dějová než její kolegyně, další zas velmi oplývala úvahami, ale všechny byly velmi čtivé a svým způsobem zajímavé. 

Atmosféra a prostředí:
Z této knihy a především z některých povídek mystično přímo stoupalo. Atmosféra se každou povídkou měnila a kniha dokázala čtenáře na několika místech velmi překvapit a rozhodně neunudit obyčejností a jednotvárností. Co povídka, to nové prostředí a to se mi moc líbilo. Nabízelo to tolik možností navíc k přemýšlení a k vytváření si vlastních obrazů v hlavě.  

Emoce:
Většina povídek ve mně dokázala vyvolat nějaké emoce, přes překvapení, radost, smutek, zoufalství či naději. Řekla bych, že všichni autoři, kteří se objevili v Liškách, se dokázali ke čtenáři přiblížit tím správným způsobem. Pocity, hlavně například v povídce Motýl, byly skvěle popsány a dokázaly přinutit k zamyšlení. Nebylo to vůbec nucené či otravné. 

„Asi bych snesl i tohle,“ řekl jsi o něco hlasitěji, „ale moje myšlenky – co když moje myšlenky zkamení dřív než srdce? Čím budu bez svých myšlenek?“ (povídka Gordonův příběh)

Záhady a tajemství:
Tato sbírečka se řadí mezi tzv. finské podivno a mohu to jen potvrdit. Bylo to divné až až. Kniha a její autoři vychází především z mýtů, pověstí, pohádek, finské tradice lidové slovesnosti či z folkloru. Ne v každé povídce byla tato inspirace značně vidět, ty které ji měly víc, jsem si velmi oblíbila a také ty čistě fantaskní či s sci-fi tématikou byly fajn. Jedna byla dokonce zařazena do magického realismu a ta mě upřímně neoslovila vůbec. Tento směr jde mimo mě bohužel.  Záhadami a tajemstvími se neslo celé toto dílo a při spojení s magickou atmosférou se vytvořila velmi neuvěřitelná okouzlující mlha při čtení.

Některé povídky ve zkratce:
Jak jsem již zmínila, nejméně mi sedla povídka psaná v duchu magického realismu (Čarodějná kolébka). Pochopila jsem, že se zde jednalo o lidskou identitu a oproštění se od těla, ale bohužel jsem ji nějak víc nepochopila.  V mnoha povídkách se objevila touha po svobodě a pochopení, dále sny, cíle, oddanost, bytí, láska či pouhý život a smrt. Úplně nejvíce jsem si zamilovala poslední povídku (Temná zhouba, uzda smrti). Jedná se o příběh od spisovatelky Anne Leinonen  s tématikou soužití člověka a přírody. Ta byla vážně super a nejvíc magická a kouzelná. Dále se mi nejvíce líbily povídky Lesní lišky (vztahy mezi obyvateli venkova a divokou přírodou) a Kéž bychom tu byli taky (dystopické vize).

„Tolik zapomínáme. Zapomínáme, jako bychom mohli žít, i kdyby to bylo tisíckrát lepší než naše současná existence.“ (povídka Gordonův příběh)

Závěr:
Poté, co jsem ohodnotila jednotlivé příběhy a zprůměrovala jejich hodnocení, vyšlo mi to na krásné 3 hvězdičky z 5. Nechápejte mě špatně, kniha se mi líbila, jen ne úplně vše v ní. Některé povídky byly slabší, jiné naopak úžasné. Celkově to bylo magické, divné, znepokojující (to už říká i název knihy), uhrančivé a skvěle čtivé. Doporučuji všem, kteří mají chuť na velkou dávno povidna a hlavně mají klid a čas na zamyšlení se po přečtení příběhů, jelikož si to samotná kniha zaslouží.


Název: Lesní lišky a další znepokojivé příběhy
Autor: skupina autorů
Nakladatelství: Pistorius a Olšanská s.r.o.
Počet stran: 128
Rok vydání: 2016
Mé hodnocení: 3/5

Za recenzní e-knihu mockrát děkuji internetovému obchodu Palmknihy.




Žádné komentáře:

Okomentovat