úterý 29. března 2016

Will Grayson, Will Grayson (John Green, David Levithan)


Anotace: Chicago je dost velké město a dva středoškoláky z jeho opačných konců může dohromady svést leda náhoda. A aby se navíc ti dva jmenovali úplně stejně, totiž Will Grayson, musí ta náhoda být hodně veliká. Jenže opravdový spád věci naberou teprve tehdy, když se do všeho vloží ještě někdo třetí – kamarád jednoho z Willů zvaný Drobek, tornádo v lidské podobě. Drobek je střední útočník školního týmu amerického fotbalu, autor, skladatel, producent, režisér a hlavní hvězda nejlepšího muzikálu všech dob, a především věčně zamilovaný gay. A když ten se do něčeho pustí, můžete si být jistí, že při zdi se držet nebude… Oba Willy čeká řada příjemných i méně příjemných překvapení a postupně si budou muset znovu přebrat všechno, co si mysleli o sobě, o lásce i o přátelství.

Když se mi kniha dostala do ruky, měla jsem ohromnou radost (díky moc, Yoli!), ale zároveň jsem vůbec netušila, o čem že má být. Během čtení jsem chvíli chápala příběh, chvíli byla naprosto zmatená.. Tak do půlky knihy jsem celkem tápala po obsahu a sdělení, ale nakonec se to zlomilo! Jaký mám tedy na WG, WG názor?
První, co určitě zmíním, jsou dva vypravěči. WG#1 kopal za Greenovský tým, ten druhý za Levithana. Už během čtení první kapitoly se dalo odhadnout, který WG je kterého spisovatele. Upřímně jsem nečekala, že se mi bude více líbit styl vyprávění Greena, tak nějak jsem sázela na Davida, ale ten psal táááák divně (nebudu říkat jak, přečtěte si knihu), že mi dalo zabrat se u jeho kapitol soustředit.
máma: to, že někdo někoho potřebuje, není nikdy dobrý základ vztah. v tom musí být mnohem víc.
Celá kniha působila úplně šíleně. Jedna velká různorodá bláznivá jízda s opravdu nečekaným koncem, pointou a postavami. Prostředí nebylo ničím zvláštní. Střední školy, domovy chlapců, výlety do Chicaga za zábavou. Snad jediné, co mi opravdu vyrazilo dech, bylo místo, kde se WG#1 a WG#2 potkali. To jsem vážně nečekala! Humor a vtípky byste zde našli, ale bohužel také několik hluchých momentů. Levithan psal sice vážněji, temněji a depresivněji než Green, ale u Greena šlo nalézt jeho typické hlášky a narážky.
Oba autoři svým čtenářům vyprávěli skrze své Willíky o problémech v přátelství a pochybách, o lásce k rodičům, svým láskám a k sobě samotným a také o existenci, identitě a síle vnitřní krásy.
Když jsem byl malý, táta mi říkal: „Wille, můžeš si vybírat kamarády a můžeš si vybírat z nosu holuby, ale nemůžeš vybírat holuby z nosu kamarádovi.“ Když mi bylo osm, připadalo mi to jako celkem logické tvrzení, ale časem se ukázalo, že je v tom chyba hned na několika úrovních. Zaprvé, kamarády si člověk vybírat nemůže. Jinak bych totiž nikdy neskončil s Drobkem Cooperem.
Rozhodně, co je na celé knihy velmi dominantní, tak to jsou samotné postavy. 
WG#1, Greena výtvor, je milý nemluvný kluk, který se snaží držet svých zásad, i když to z něj dělá často asociála. Jeho šílený kamarád Drobek se mi moc líbil! Perfektně oživoval děj svým dramatickým chováním, tvořením muzikálu a humorem. Celkem často se mi zdálo, že ústřední postavou knihy je právě on. Drobek byl tak výraznou postavou, že zakrýval oba WG a jejich útrapy.
WG#2 je celkem narušená osoba, která nemá sebevědomí, utápí se ve svých problémech a trpí svou minulostí a poruchou, přičemž si právě kvůli ní nedokáže nikoho získat a pustit k tělu. Působil na mě depresivně a moc jsem ho litovala. To, jakým stylem Levithan psal jeho příběh, se k němu samotnému velmi hodilo.
Každý Will byl úplně jiný, ale zároveň měli něco společného, a to problémy s vlastním místem na světě a v životě.
Někdo, komu se nemůžeš líbit ty, by se ti měl líbit proto, že neopětovaná láska se dá přežít líp než láska kdysi opětovaná.
Na konci knihy se objevilo několik stránek s konverzací mezi autory. Bylo zde vysvětleno vše přes vznik příběhu, tématu a stylu psaní. U toho jsem se také velmi pobavila. Knihu bych doporučila všem, kteří hledají něco originální, bláznivého, neobyčejného a mají rádi Greena či Levithana. Je to jako jízda na horské dráze. V jednu chvíli jste úplně nadšení, hltáte to, ale v dalším momentě se vám lehce dělá špatně a nemůžete uvěřit tomu, že jste na nabídku této atrakce kývli, jste zmatení a nevíte proč.
(slabší) 4 hvězdy
 
Za poskytnutí knihy mockrát děkuji Yoli!

Ukázky z knihy:





 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat