úterý 8. března 2016

Návrh (Elle Kennedy)


Anotace: Hanna Wellsová si je ve všech oblastech života jistá v kramflecích, až na sex a svádění. Jestli chce upoutat pozornost kluka, do kterého se zakoukala, musí vystoupit ze své ulity a udělat všechno, co bude potřeba, aby si jí všiml… I kdyby to znamenalo výměnou za předstírané rande doučovat namyšleného kapitána univerzitního hokejového týmu.
Garrett Graham vždy toužil po jediném – hrát po vysoké profesionálně hokej, jenže teď hrozí, že kvůli stále se zhoršujícím známkám svého snu nedosáhne. Když mu jeho spolužačka předloží návrh, který by mu zajistil pozici v týmu a jí zájem vysněného kluka, dvakrát se nerozmýšlí.
Stačil ale jediný polibek, který vedl k tomu nejdivočejšímu sexu v životě, aby si Garrett uvědomil, že už nic předstírat nehodlá. Teď ještě musí přesvědčit Hannu, že kluk, kterého chce, je ve skutečnosti on. A to tak snadné nebude.

Myslíte si, že máte v životě pouze jeden cíl, a to je hokej. Žijete jím, soustředíte se na něj a jdete stále a stále kupředu ve svém snu.

Dotyčná budoucí láska vašeho života si je ve všem jistá. Je hezká, chytrá a vtipná, jen má problém se společensky zapojit a dát důvěru lidem, otevřít jim své srdce a poté i svou náruč.
Zní to jako klišé? Je to tak!

Teď už se neohlížím. Teď už se dívám jenom dopředu.
Hanna a Garrett, dva odlišní lidé, kteří spolu chodí na hodinu etiky. Poté co Garrett prolítne u testu (a ohrozí svůj průměr, díky kterému může být v hokejovém týmu) a Hanna dostane jedničku je jasné, že ten kluk nedá pokoj, dokud ji neudolá k doučování. Hanna se nechá přemluvit, i když to jde dost těžko a tím započne splétání jejich osudů. Doučování, společně strávený čas, fake-rande při kterém už jsou oba zmatení.. Ano, povede to k sexu a Garrett si uvědomí, že to, co mu v životě tak moc chybělo, je láska. Nikdy se nevázal, jelikož si myslel, že s hokejem, kámošema a školou nic nejde skloubit, ale ejhle, ono by to šlo!
Návrh po přečtení patří rozhodně mezi moje oblíbené knihy. Já vím, že je plný klišé o lásce a vztahu dvou lidí, ale to mi vůbec nevadí. Dá se říci, že příběh není nic moc originální, je tu opravdu velká podobnost s ostatními knihami YA, ale má prostě něco do sebe.  Vtáhne vás do děje a pustí vás až na jeho konci a to totálně zlomené a vyždímané. Naprosto ideální kniha pro noční čtení, druhý den nebude fungovat, haha.
„Dneska to byl pro tebe hodně velký krok, ale myslím, že právě takhle bysme k tomu měli přistupovat. Pomalu, jeden krok za druhým.“ Polknu a přinutím se dodat: „Jeden hodně malý krůček za druhým.“ Oči se jí podivně zalesknou. „Co?“ zeptám se chraplavě. „Nic. Jenom že tohle mi poradila moje terapeutka. Dělat všechno postupně, po malých krůčcích.“
Co jsem si opravdu zamilovala, byl humor. Ten byl přímo perfektní, takové záchvaty smíchu jsem dlouho neměla. Slovní přestřelky mezi všemi postavami a sexy hlášky neměly chybu. Několikrát jsem si musela odstavec přečíst víckrát, abych uvěřila, co to autorka dokázala vymyslet. Neskutečně vtipné! Krom teda humoru bylo také osvěžující, že se Hanna a Garrett střídali ve vypravování. Mám ráda, když v knize naleznu dva vypravěče, je to hned zajímavější a upřímně jsem radši měla Gara. Ten mnohem víc perlil, jelikož klučičí mluva je poněkud sprostější než ta holčičí, ale o to více trefná k dané situaci. Musím pochválit také překladatelku tohoto díla, jelikož kdyby neodvedla tak skvělou práci se sakra dost dobře volenou slovní zásobou, nemuselo by se to tak dobře číst.
„Panebože, děláš si srandu?“ Vylekaně zpozorní. „Co se děje?“ „To bereš hormony na podporu růstu nebo co?“ Vytrhnu ruku z jeho kalhot a snažím se zahnat další vlnu nervozity. „Tahle obří chlapská nestvůra se do mě za žádnou cenu nemůže vejít!“
Oba vypravěči a hlavní hrdinové byli báječní, drzí a hned mi přirostli k srdci. Hlavně teda miláček Garrett. Hanna byla milá, silná žena, která dokázala riskovat a vyhrát. Garrett byl sice otravný, což nemusí každému sedět, ale pod oparem nejoblíbenějšího kluka školy se skrýval opravdu laskavý člověk, který nebyl sobecký, tupý a ani namyšlený, jak se mohlo zprvu zdát. Oba byli přesně ten typ hrdinů s děsivou minulostí, o které nechtěli, aby někdo věděl.  Rozbití lidé hledající nový začátek a řešení pro své problémy.
„Do pr****,“ uleví si otráveně. „Teď jsem tě zas urazil. To jsem nechtěl. Nesnažím se ze sebe dělat kreténa, jasný?“ „No samo že se nesnažíš. Protože kretén prostě seš.“
Atmosféra v knize byla milá, pozvolna se odhalovala pravda o tajemstvích, zprvu jen náznaky, poté bylo vše vysvětleno. Tajemství, která se nesla napříč celým Návrhem, dobře vedla děj kupředu. Byl napínavý, proložený vtipem, ale také roztomilý.
Prostředí, ve kterém se kniha rozvíjela, bylo pro mě docela blízké. Typický studentský život na vysoké škole a s ním spojené aktivity. Samá párty, chlast, sem tam škola a nějaká ta přednáška. Hanně nemohu upřít, že ona ve škole opravdu trávila spoustu času (díky bohu, že já ne) oproti Garrettovi, který měl tréninky a zápasy. Oživení příběhu hokejem se mi opravdu líbilo, pro mě to bylo nové a užila jsem si to.
„Mimoto ty nemáš co soudit, kdo mě zajímá. Co jsem tak slyšela, ty randíš jenom s nanynkama.“ Taky se na ni ušklíbnu. „Tak to jsi slyšela špatně.“ „Opravdu?“ „Jo. Protože já spím jenom s nanynkama. Nerandím s nima.“ „Takže jsi prostě děvkař.“
Tak a teď přijde na řadu sex a romantika! Sex, sexuální hrátky a prostě vše s tímto tématem spojené bylo dobře popsané, opravdu barvitě. Romantické momenty měly hloubku, sílu a nenechaly člověka ani trochu vydechnout. Zprvu se možná romantická linie vyvíjela poněkud netradičně (už jen to předstírané rande), ale pak se to srovnalo a bylo to super.
„Klídek,“ zavrčím ospale. „Je ráno, tak mi holt salutuje.“ „Salutuje?“ zopakuje. „Bože můj, ty jsi fakt –“ „Chlap?“ navrhnu suše. „Jo, jsem, a tohle se chlapům ráno stává. Je to obyčejná biologie, Wellsko. Ráno nám stojí. Jestli ti to pomůže, tak vzrušenej fakt nejsem.“
Návrh, a teď se opakuji, nenabízí až tak nic nového, co byste už někde nečetli. Je to o lásce, která se objevuje zčistajasna, padá na lidi, kteří o ni nestojí. Myšlenka předstíraného vztahu byla zajímavá, ukázala, že i z netradičního pojetí se dokáže vyvinout něco opravdového. Důvěřovat člověku je opravdu těžké, cítíme se zranitelní a co teprve, když máme za sebou špatné zkušenosti. Kniha ukázala, jak lze dosáhnout svých snů (a to nejen těch hokejových). Konec celého příběhu byl sice předvídatelný, ale to mu neubralo na kráse. Knížku doporučuji všema deseti!
Někdy se k vám lidi přikradou a najednou ani netušíte, jak jste kdy mohli být bez nich. Jak jste mohli trávit dny, vídat se s přáteli a š­­­***t s jinými, aniž byste znali toho jednoho člověka, který je teď pro vás tak důležitý.
5 hvězd
 

Za recenzní e-knihu mockrát děkuji internetovému obchodu Palmknihy.

2 komentáře:

  1. Knihu jsem si zrovna dneska koupila a nemůžu se dočkat, ať si ji přečtu. Asi přeskočím žebříček knih, které se chystám číst a vrhnu se hned dnes na ni.
    FitBlanka

    OdpovědětVymazat