neděle 6. září 2015

První láska (James Patterson)

Začalo to nevinně. Měl to být útěk od světa, reality. Šílené nespoutané dobrodružství napříč Státy. Uniknout se jim podařilo, alespoň na chvíli. Bohužel, ale nic není takové, jaké si přejeme.

Axi je velice milé děvče, o kterém by každý řekl, že je hodné a rozumné. Skvěle studuje, má ráda knihy a slovo průšvih ve spojitosti s jejím jménem nikdy nikde nezazněl. Ovšem nic netrvá věčně. Jednoho dne se rozhodne utéct z domova a vydat se na dobrodružnou cestu. V jejím okolí to každého překvapí, především jejího nejlepšího kamaráda Robinsona, kterého vezme sebou. Jaký by to byl roadtrip bez spřízněné duše a životní lásky? Ač se zprvu vše zdá perfektní, každému život hází klacky pod nohy a hlavní hrdinové to pocítí velmi tvrdě. Nikdy se nedá utéct před vším, i když se sebevíce snažíme.

„Axi,“ řekl Robinson trochu tišším hlasem, „jestli je tenhle výlet chyba, tak ta nejlepší, jako kdy uděláme.“

Když jsem knihu dostala do rukou, říkala jsem si, že to bude určitě jeden z těch příběhů plný klišé, romantických chvilek a bláznivého roadtripu. Všechno toto kniha v sobě má, ale také mnohem více, což jsem nečekala.
První láska je rozdělena na dvě části. V té první se seznamuje s hlavními hrdiny a jejich unáhleným útěkem za vzrušením. Tato část je přesně taková, jak jsem si představovala, že bude vypadat celé dílo. Plná bláznivých nápadů, krásných popisů okolí a nehynoucí lásky. Vždyť již název napovídá, že jde o první lásku a ta bývá v životě důležitým milníkem. V tomto titulu získal tento milník mnohem více významů, než byste čekali. Druhá část naopak nabízí mnohem vážnější témata. Zjistíme několik nepříjemných a šokujících tajemství, která sužovala hrdiny. Prožijeme s nimi několik návratů do minulosti, například také to, jak se spolu seznámili. Celkově je tato část dojemná a srdcervoucí. Kdejakou křehkou duši rozpláče. Právě díky tomuto je tato kniha neobyčejně poutavá a dokázala, že má v sobě mnohem více, než říká anotace a zamilovaná obálka.
„Autobus, samozřejmě – Petriho miska superbakterií. Protože já nevím jak ty, drahá, ale já jsem celej žhavej na nějakou příšernou infekci.“
I přes rozdílné dva celky příběhu si První láska zachovává na kvalitě. Atmosféra je skvěle odlehčená přesně tam, kde je to zapotřebí a vážnější témata jsou protkána nějakým tím vtipem na osvěžení. Také s popisem prostředí jsem byla spokojená, i když jsem čekala více toho cestování a popisů přírodních krás USA, ale nevadí. Romantické úseky byly příjemně upřímné a čisté, přesně jako to u první zamilovanosti bývá. Autor si nehrál s žádnými příkrasami, ukázal vše takové, jaké to v životě bývá, jak v první veselé části, tak i v druhé smutné.
Místo odpovědi se zakřenil a pokrčil rameny. „To záleží. Dostanu se za první metu?“ „Prase,“ zasmála jsem se. „Prase!“ zopakoval. „Když už o nich mluvíme, pojď nějaký sníst.“

Věřím, že si Axi a Robinsona zamiluje stejně jako já. Hrdinové působili opravdově, a dokázali donutit čtenáře k zamýšlení se nad vlastní životní cestou a vzpomínkami nad láskami.
Knihu slupnete jako jednohubku, ale prožitek z ní bude mnohem hlubší.
„A ta holka chápala ještě něco -  a ten kluk možná taky. Láska je kouzelná a nekonečná. Ale štěstí, na druhou stranu, není.“
Autor: James Patterson
Nakladatelství: COOBOO
Počet stran: 224
Mé hodnocení: 4/5
Recenzi také naleznete na stránkách Webmagazínu Rozhledna a já tímto děkuji za poskytnutí recenzního výtisku!
 

2 komentáře:

  1. Tez jsem cetla a souhlasim s tebou:)). Jinak, slovaci maj mnohem hezci obalku;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem přemýšlela nad obálkami a líbí se mi obě, asi bych si nedokázala vybrat :D

      Vymazat