pátek 14. listopadu 2014

Pekáč buchet (Kateřina Petrusová)

ONA
Redaktorka ženského časopisu, expertka na vaření. Miluje nové recepty, oprašuje staré po babičkách, dobrého jídla se nikdy nepřejí a je pro ni středobodem vesmíru. Sama o sobě říká, že je gastrosexuálka. Sport je pro ni nutné zlo, aby nenakynula jako její milované tvarohové buchty. Jmenuje se Klára.

ON
Adrenalinový sportovec. V létě leze po horách, v zimě po zamrzlých vodopádech. Sport je součástí jeho života a nedokáže bez něj existovat. Jeho břišní, zádové, hýžďové, no prostě všechny svaly, podle toho patřičně vypadají. Pekáč buchet může spořádat na posezení a nebude to na něm vůbec vidět. Jmenuje se Matouš.

Je vůbec možné, aby dva takto rozdílné světy fungovaly společně? Stačilo jediné včelí bodnutí a následná prudká alergická reakce, a bylo to. Náhoda je spojila dohromady, a tak na nich můžeme otestovat hned dvě lidová moudra: že láska prochází žaludkem a že láska hory přenáší.

Další skvělé čtení od Kateřiny Petrusové, které smlsnete jako pralinku. Najdete v něm všechno, co na jejích knížkách máte rády: svérázné postavy, skvělé dialogy, nečekané zápletky. Vtip, romantiku i napětí.


Na tento příběh mě rozhodně nalákala anotace, obálka plná jídla a svalovec na ní, ale také její název. Pekáč buchet? No ano!

Kniha je rozdělena na očíslované kapitoly, které mají ve svém úvodu vždy recept na nějaký zajímavý pokrm, který se váže k dané kapitole. Vypravěčkou celého příběhu je obyčejná žena jménem Klára s neobyčejně prořízlou pusou a skvělou upřímností. Celá knížka je psaná čtivou formou a jazyk v ní je typický pro dnešní dobu. Velice jsem ocenila to, že se autorka nebála použít i ne příliš slušné výrazy, protože, a to si řekneme upřímně, jak jde někomu nadávat slušně a mile a bez sprostých slov, aniž by to vypadalo směšně a nevěrohodně? Slovní zásoba byla skvělá, bylo z ní i cítit, že má knihu na svědomí žena a mnohdy jsem si říkala, že některé fráze mi hlavní hrdinka snad ukradla ze života.

První, co mě tak zaujalo při čtení krom originálních receptů, které mi způsobovaly permanentní hlad při čtení, bylo prostředí, ve kterém se odehrála kniha. Myslím, že jsem se ještě nesetkala s knihou, která byla tak reálná bez přitažení za vlasy.  Práce v časopise, skvělá kamarádka a navíc kolegyně Míša a také, jak už to bývá, otravná šéfová.
Další, co se mi líbilo a díky čemu jsem se nenudila a poradně zasmála, byly vtípky, fráze a prostě všechen ten humor. PB je určitě ta pravý lék proti špatné náladě či depresi.
„Nejdříve si vyberte něco k jídlu.”
To je hezké, jde mu o mou spokojenost, tohle je fakt –
„Jinak by přes to vaše kručení v břiše nebylo nic slyšet,” dodal a zabil to. Fajn.

I přesto, že se příběh může zdát obyčejný, plný klišé a tupých výstřelků lásky, budete se u něj culit a všechno prožívat naplno s hrdiny. Velkým plusem je reálnost a věrohodnost celé zápletky (určitě může být ze života). O životních zkouškách a osudu, lásce a překážkách.
Je to neobyčejně obyčejná jednohubka, oddechovka se sakra, ale sakra sexy mužským hrdinou, kterého by chtěla každá domů. Tak uvidíme dámy, třeba se poštěstí a bude letos pod stromečkem.:)
„Raději bych si o tom promluvil osobně,“ vysvětlil. A tím mě úplně dorazil.
„On je fakt idiot!“ zašeptala jsem Míše, zatímco jsem sluchátko překryla dlaní. „Ale vážně! Diagnóza! Proto může lézt po zamrzlých vodopádech! Je tak blbej, že nechápe, co je to za nesmysl!“

PB je prostoupen jiskřením, škádlením a hlavně láskou mezi hlavními hrdiny. Může se zdát, že to o ničem jiném nebude, ale to je omyl. Tato kniha rozhodně skrývá pár pěkných překvapení a ten konec? Sice trošku uspěchaný, ale jinak z mé strany spokojenost!
„Sbalil jsem Makadamku. Maminka mě bude milovat!“
„Je roztomilej,“ poplácala mě Míša po ruce. „Trochu dětinskej, ale roztomilej. Dostaneš v něm dva v jednom. Super tělo chlapa a psychiku puberťáka, takže vedle něj budeš stárnout pomalejc. To se vyplatí!“
Jediné, co mi vadilo, byla zmatenost a nepřesnost některých částí v příběhu. Párkrát jsem se během čtení ztratila a měla jsem problémy se zpět do příběhu vrátit. Také mi neseděla posloupnost dní a aktivit v nich probíhajících.
Co se týče postav, tak naši hrdinové doslova ožívali na papíře!
Klára, jak jsem se již zmínila, je vypravěčkou a ústřední postavou celé knihy. Je to svérázná žena, která má život srovnaný a ví co od něj čekat. Její smysl pro humor a makadamové koláčky jsou k nezaplacení.
Kopřiva (Matouš - jo taky mu jaksi nemohu přijít na jméno, to příjmení má prostě něco do sebe!) je náš idol a my si o něm můžeme leda tak nechat zdát. Sladký modrooký blonďáček se super svalnatou postavou a nebezpečnou zálibou. Je milý, starostlivý, obětavý, vtipný.. No to by stačilo. Nemusíme dál zmiňovat jeho perfektní stránky.
Když odcházel běhat, vyfotil se a dal to na Instagram. Super běžecké boty, neméně cool kraťasy, triko s logem agentury a za pasem smotaná síťovka a dvoustovka, aby mohl své milé koupit cukr.
„A víno!“ zakřičela jsem za ním z okna. No co, když už, tak už.
Nejsem příliš velká fanynka českých autorů a dobrovolně je asi ani nečtu, ale od nynějška si píši K.P. mezi autory, od kterých si chci přečíst další díla. Mile mě překvapila!

Moje shrnutí z GR:
Až budu mít někdy zase špatnou náladu, rozhodně vím po čem sáhnout. Příběh byl neuvěřitelně vtipný a celkově téma spojené s různými recepty nemělo chybu.
Nedávám plný počet hvězdiček, jelikož jsem měla sem tam problémy se začíst a také jsem chvílemi byla mimo během čtení. Buď to jsem ve své verzi měla překlepy, nebo opravdu bylo pár pasáží zmatených a to samé by se dalo říci o posloupnosti dní a činností v nich prováděných.

4 hvězdy

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku!
Více o knize zde.
Zdroj anotace: Fragment.  

Žádné komentáře:

Okomentovat